RoadTrip deel 1 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Lars Pols - WaarBenJij.nu RoadTrip deel 1 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Lars Pols - WaarBenJij.nu

RoadTrip deel 1

Door: Lars Pols

Blijf op de hoogte en volg Lars

11 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Wat een prachtige rondreis hebben we tot nu toe! Zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt die ik kort zal proberen te beschrijven.

Onze RoadTrip begon met de reis naar Lesotho, een klein onafhankelijk landje middenin Zuid-Afrika. De eerste dag hebben we gelijk veel kilometers gemaakt en hebben we overnacht in Wepener, een klein dorpje vlak voor de grens in Lesotho. De volgende ochtend zijn we er optijd uitgegaan om de grens over te gaan, moesten onze laptop en camera even declareren en een paar stempels halen. Toen we eenmaal Lesotho in waren zagen we gelijk dat dit een heel ander land is dan Zuid-Afrika, de wegen zijn een stuk slechter, veel gaten in de weg en de mensen leven veel armoediger, maar zien er toch altijd vrolijk uit. We voelden ons ook een beetje als beroemdheden in Lesotho, want overal waar we reden zwaaiden mensen en kleine kinderen naar ons en renden met de auto mee. Ik denk dat ze nog niet vaak een paar grote blanke blonde gasten hebben gezien. We hebben hier welgeteld, 1 andere blanke man gezien. Rijden door Lesotho was erg prachtig, het ligt hoog in de bergen en wordt ook we ‘kingdom in the sky’ genoemd. We zijn er aan de kant van Quachas Nek weer uitgereden en zijn toen naar de Sani Pas in Zuid-Afrika gereden waar we de volgende dag een 4X4 tour gedaan hebben om deze pas op te komen door Drakensbergen. Ook dit was een erg mooie, ruige tocht omhoog, waar de 4X4 zeker nodig was, de Drakensberg is erg indrukwekkend en strekt zich in de verre omgeving uit. Bovenop de Sani Pas staat de hoogste Pub in Afrika, waar we een biertje hebben gedronken. Ook hebben we geluncht op 3250m en raakte we aan de praat met een paar lokale jongens die vroegen naar mijn leeftijd, omdat ze dachten dat ik al een oude man was. Ik denk dat ze mijn blonde haar en baard verwarden met grijs haar, haha. Op de terugweg wereden we uitgenodigd door een vrouwtje in haar hut om daar lokaal brood en bier te proeven, wat meer weg had van een wijntje met stukjes erin. De man die ons meenam omhoog had 2 documentaires gemaakt voor National Geographic en kon ons veel vertellen over de omgeving en de lokale bewoners, hij sprak de taal omdat hij daar geboren was.

De volgende dag zijn we door de dichte mist richting Durban vertrokken en sliepen we in een backpack, vlak aan het strand. Durban was erg warm en benauwd. We hebben hier niet heel veel gedaan, maar zijn wel naar Sea World geweest, wat erg mooi was! Veel tropische vissen en haaien. We hebben hier ook nog gesnorkeld in een van de aquariums, wat erg gaaf was!

Hierna zijn we naar St. Lucia gereden wat bekend staat om haar wetland parks. We zijn hier doorheen gereden en hebben een Hippo & Croc tour gedaan over de rivier, waar we veel dieren gezien hebben. Toen we s’avonds een potje pool aan het spelen waren, kwam er ineens een vrouwtje naar ons toe rennen met de mededeling dat er 2 nijlpaarden voor de backpack liepen! Erg gevaarlijk, maar wel reuze interessant natuurlijk. Sjoerd en ik hebben de auto gepakt en hebben toen was foto’s gemaakt. De volgende dag hebben we een turtle tour gedaan naar Cape Vidal en op de heen en terugweg een nachtsafari gedaan, waar we dieren zagen als Buffels, Hyenas, Python en verschillende soorten bokken, maar helaas geen turtles..

Na St. Lucia zijn we naar Sodwana Bay gereden, wat een van de top duikbestemmingen ter wereld is. In Port Elizabeth hebben we ons duikbrevet gehaald, die we hier mooi konden gebruiken! De onderwaterwereld in Sodwana Bay is erg indrukwekkend, het zicht was 15 meter onder water en hebben ontzettend veel tropische vissen gezien en gezwommen naar grote Stingrays en alen. We hebben gisteren ook gesnorkeld in Kosi Bay, waar ook veel tropische vissen waren en vooral veel alen en koraalduivels.

Van daag zijn we door Swaziland gereden, wat ook een klein landje is in Zuid-Afrika, vlakbij de grens van Mozambique. Swaziland vond ik meer een beetje een stuk van Zuid-Afrika en niet heel erg verschillend dan Zuid-Afrika zelf. Was leuk om doorheen te rijden, maar niet super spectaculair. We zitten nu in een backpack in Nelspruit, in de Funky Monkey en zijn van plan om morgen de panorama route te gaan rijden en hebben voor 14,15,16 en 17 januari het Kruger Park in de planning staan, waar ik erg naar uitkijk!

• 11 Januari 2015 - 23:23

Ingrid Van Leeuwen:

Hoi Lars, wat zie en wat doe je veel!
    Het blijft boeiend om te lezen.
    Dat men dacht dat je een oude man was komt inderdaad omdat je een baard hebt!?
    Zo werd ik in Afrika voor de dochter van Jaap aangezien, ook omdat hij een baard heeft.
    Dat men mij voor zijn dochter aanzag vond ik het minst erg natuurlijk!
    Heel veel plezier in het Krugerpark. Hopelijk zie je de big five!