Robbeneiland, Hermanus, Swellendam, Bonnievale - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Lars Pols - WaarBenJij.nu Robbeneiland, Hermanus, Swellendam, Bonnievale - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Lars Pols - WaarBenJij.nu

Robbeneiland, Hermanus, Swellendam, Bonnievale

Door: Lars Pols

Blijf op de hoogte en volg Lars

23 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Daar ben ik weer!

Robbeneiland was een indrukwekkende ervaring. De reis met de boot er naar toe was ook erg mooi, vanaf het eiland heb je een mooi zicht op Kaapstad en de Tafelberg. De cellen op Robbeneiland zijn erg klein, zo'n 2 bij 2 meter. Wat mij nog het meeste verbaasde was dat de zwarte gevangenen nog slechter behandeld werden dan de andere gevangenen op dit eiland. Zo hing er een bord waarop stond hoe het eten verdeeld werd, de zwarten kregen veel minder eten dan de anderen moesten onder zwaardere omstandigheden in de gevangenis verblijven. Alle cellen zagen er hetzelfde uit, alleen in de cel waar Nelson Mandela zat, lagen nog spullen om te laten zien hoe het er vroeger uit heeft gezien in de tijd dat hij daar vast zat.

Na Robbeneiland hebben we de volgende dag onze reis vervolgd naar Hermanus, dit is de hotspot van Zuid-Afrika om Walvissen te spotten ,omdat het nu paar-seizoen is. Sjoerd en ik hebben gelijk s'ochtends een Kajak gehuurt en tussen de Walvissen en Zeehonden gekajakt. De zeehonden kwamen recht voor de boot en de walvissen sprongen op zo'n 150 meter uit het water. Echt heel gaaf om te zien. In Hermanus hebben we ook onze eerste braai gehad. Dit gaat anders dan in Nederland, want ze gebruiken hier inplaats van Brikketten, vuur om het vlees te bereiden. Een paar locals hebben ons laten zien hoe het moet en het was heerlijk!

De volgende dag zijn we vertrokken richting Swellendam. Hier hebben we koffie gedronken tegenover een Nederlands gereformeerde kerk (Old Gaol) Na de koffie zijn we naar het natuurreservaat Bontebok gegaan, waar we met de auto off-road doorheen hebben gereden en een stuk gehiked hebben. In dit park zaten zoals de naam al zegt Bontebokken, maar ook Zebra's! Aan het eind van de middag zijn we naar Bonnievale gereden, waar Kees en Anouk (vrienden van mijn ouders) een paar jaar geleden naartoe geëmigreerd zijn. Kees en Anouk verbouwen abrikozen, perzik en druiven en de omgeving waar zij wonen is echt prachtig, ze hebben een groot erf met een mooi uitzicht op de in de verte gelegen bergen. Bij Kees en Anouk hebben we ook veel geleerd over de maatschappelijke problemen, wetgeving en de blanke en zwarte cultuur die nog steeds erg gescheiden is. Zo spelen zwarte en blanke kinderen niet met elkaar op school en is alcohol een groot probleem in de Townships.

Na heerlijk geslapen te hebben in de 'cottage' , dat een stukje onder hun huis lag hebben we een rondleiding op quads gehad op hun erf en zijn we hierna naar Mossel Bay gereden wat zo'n 170 km hier vanaf lag. In Mossel Bay hebben we een goede lunch gehad met uitzicht op zee, waar mensen aan het surfen waren en ook hier walvissen voor de kust waren.

Van Mossel Bay zijn we naar Wilderness gereden, omdat dit ons een leukere plek leek om te slapen dan in Mossel Bay en dat was zeker waar! We sliepen in een backpackers hostel met een prachtig uitzicht over de uitgestrekte zee, ook hier waren weer walvissen te zien. In Wilderness hebben we op quads gereden, een stuk door de bossen gelopen en de 'map of Africa' bezocht. Dit is een uitzicht punt op een berg met daaronder een rivier waardoor het op de kaart van Afrika lijkt.

Ik typ dit bericht vanuit een backpack in Knysna. Knysna is een mooi dorp dat ligt aan een lagoon met mooie natuur eromheen. Het waaide gisteren erg hard, dus het plan om te gaan kajakken ging niet door en zijn we het Olifanten pad gaan lopen. In Knysna leven nog 6 wilde olifanten in het bos, maar die hebben we helaas niet geziene omdat deze diep in het bos leven. Gisteravond zijn we uit geweest in de Zanzibar en vandaag gaan we een paar uitzicht punten bezoeken en eventueel nog een stukje varen.

De volgende stop wordt Plettenburg Bay, hierover horen jullie nog meer!

• 23 Augustus 2014 - 13:57

Ingrid Ensink:

Super leuk om je verslag te lezen. Lekker genieten en veel plezier en succes.
    Ingrid